Google Translate

Top brands

Katalog Firm

www.GoPost.pl - operatorzy pocztowi, korespondencja masowa, druk transakcyjny, outsourcing, firmy kurierskie, broker usług kurierskich

Partnerzy

Newsletter

Global Economy

Ważne informacje gospodarcze z Europy na 49 tydzień 2011 roku więcej
Ważne informacje gospodarcze z Polski na 49 tydzień 2011 roku więcej
WIELKI, OSZCZĘDNOŚCIOWY PLAN TUSKA ZAGROŻONY więcej

Po godzinach

 
Wasz typ
 
Wasz typ
 
Wasz typ
 
Wasz typ

Usługi kurierskie

Cacko na czterech kołach, czyli jaki powinien być samochód dla kuriera?

21-01-2011
Jaki powinien być idealny...
W firmie kurierskiej DPD...
Firma DHL Express ma swoje...
Auta podwykonawców firmy K-EX...
Idealny samochód dla kuriera powinien charakteryzować się przede wszystkim jedną, priorytetową cechą. Powinien być niezawodny. Niesprawny samochód to stracony czas, a stracony czas oznacza nie zarobione pieniądze.
 
Spora część firm kurierskich działających na polskim rynku, m.in. DPD Polska, czy też K-EX nie dysponuje własną flotą samochodową. Oznacza to, że samochody kurierskie, które widzimy na co dzień  na ulicach, są prywatną własnością działających pod sztandarem danej firmy kurierskiej małych przedsiębiorców. Jak już wspominaliśmy jakiś czas temu w obszernym kompendium na temat zawodu kuriera, prowadzenie działalności gospodarczej oraz dysponowanie własnym samochodem jest jednym z głównych i koniecznych warunków podczas rekrutacji na stanowisko kuriera. 
 
Przyglądając się mknącym, lub w bardziej życiowej wersji,  stojącym w korkach samochodom kurierskim danej korporacji, można łatwo domyśleć się, że ich identyczny wygląd nie jest dziełem przypadku. Firmy kurierskie posiadają bowiem dokładne wytyczne dotyczące tego, jaki powinien być samochód, którym może poruszać się kurier danej firmy, bowiem zarówno on, jak i jego auto są wizytówką i elementem identyfikacyjnym. Wymagania te dotyczą wielu parametrów, by wymienić chociaż parę: rocznik, standardy gabarytowe, czy też zabezpieczenia. Warto podkreślić, że to model samochodu, jakim dysponuje kandydat na kuriera, kwalifikuje go do określonego serwisu. I tak w przypadku firmy DPD Polska kurier posiadający samochód osobowy, rower bądź skuter zostanie przydzielony do serwisu miejskiego. Natomiast posiadacz samochodu o większej ładowności, np. do 3,5 tony ma szansę pracować w serwisie krajowym
 
Osoby myślące o zaangażowaniu się w działalność w branży kurierskiej muszą poważnie przeanalizować, jaki samochód będzie dla nich najlepszy. By ułatwić to zadanie, postaramy się pokrótce omówić każdy z warunków, jakie musi spełniać samochód dla kuriera. 

Im młodszy tym lepszy
 
Pierwszy  dylemat, dotyczący kupna samochodu, przed którym staje każdy kandydat na kuriera, brzmi: samochód nowy, czy używany? Każda z opcji ma swoje niezaprzeczalne zalety. W pierwszym przypadku oczywiście jest to z reguły mniejsze prawdopodobieństwo awarii, co jest gwarantem spokojniejszej głowy jego właściciela, druga opcja jest jednak sporo tańsza. Przyjrzyjmy się może na początek drugiej opcji, bowiem jak twierdzi Dariusz Michalski, Dyrektor Operacyjny, firmy K-EX przeważnie to właśnie na zakup używanego samochodu decydują się współpracujący z akurat tą  firmą kurierską przewoźnicy. 
 
W przypadku samochodu używanego warto zwrócić uwagę przede wszystkim na jego rocznik. Niektóre firmy kurierskie mają bardzo wyraźne ustalenia w tym temacie. Chociażby wymieniona powyżej firma K-EX dokładanie określa, że auta podwykonawców nie powinny być starsze niż 5 lat. Nieco mniej restrykcyjnie podchodzi do tego DPD Polska. Niemniej jednak dla nich również wiek samochodu, a przede wszystkim jego stan techniczny, jest istotny - Wiek pojazdów podwykonawców zależny jest oczywiście od osoby prowadzącej działalność gospodarczą, przy czym rozpoczynając współpracę z DPD Polska musi się on liczyć z tym, że zwracamy baczną uwagę nie tylko na sprawność techniczną auta, ale i sam wygląd pojazdu, który jeżdżąc oznakowany logo DPD Polska nie może budzić naszych zastrzeżeń. – komentuje Aneta Gasparska, rzecznik prasowy DPD Polska.  
 
Wymogi samych firm kurierskich, to jedna rzecz. Trzeba jednak brać pod uwagę również praktyczne uwarunkowania. Im starszy samochód, tym większy stopień jego awaryjności - Jak dla mnie najlepszym rozwiązaniem jest kupno nowego samochodu na raty, używany oczywiście też wchodzi w grę, ale wg mnie nie powinny to być samochody poniżej 2002 roku, ze względu na zużycie silnika. – podpowiada kurier firmy GLS Poland. W przypadku samochodu używanego warto przy wyborze stawiać na jakość, nawet jeśli wiąże się to z nieco wyższą sumą, którą trzeba przeznaczyć na ten cel. Niezawodność samochodu, w momencie kiedy nie dysponujemy żadnym modelem zastępczym, jest bardzo ważna dla kurierskiego biznesu.
Na gotówkę, czy na raty?
 
Kiedy jednak zdecydujemy się na zakup nowej sztuki, stajemy przed kolejnym dylematem dotyczącym czysto finansowego aspektu tego przedsięwzięcia. Musimy zastanowić się, jakim budżetem dysponujemy. Jeśli jest on dosyć spory, kupno za gotówkę wydaje się najlepszym i najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem. Jeśli jednak nie dysponujemy wystarczającym budżetem, warto zastanowić się nad dwoma opcjami – kredytem lub leasingiem. Różnice między nimi są zasadnicze i należy, przed podjęciem finalnej decyzji, zgłębić nieco ten temat. „Przyjęło się, że leasing jest droższy (nominalnie) od kredytu. Ostatnio jednak jest to uzależnione od tak wielu czynników, że nie jest to zasada generalna. Bank, ze względu np. na słabą historię kredytową, może zażądać dodatkowych zabezpieczeń, które spowodują, że to jednak  kredyt będzie droższy od leasingu. Jak wynika z powyższego kosztem bezpośrednim jest cena samochodu. Trzeba pamiętać, że firmy leasingowe, a czasami też banki często mają wynegocjowane z dostawcami specjalne warunki zakupu. Okazać się może, że upust firmy leasingowej pokryje nam w całości koszt finansowania. Tak więc, nawet w nominalnym rozrachunku leasing może być korzystniejszy” – wyjaśniają w artykule poświęconym temu zagadnieniu specjaliści z firmy Net4car. Podejmując decyzje w tym zakresie należy według nich wziąć pod uwagę takie aspekty jak: VAT, podatek dochodowy, przepływy finansowe, kwestie własności, czy też ubezpieczenie. 
 
Decydując się na nowy samochód niezależnie czy to za gotówkę, czy też na kredyt, poddajemy pod refleksję jeszcze jedną kwestię: - [..] warto zwrócić uwagę nie tylko na markę, wyposażenie i cenę, ale także na zakres obsługi posprzedażowej – głównie zakres gwarancji. Idealną sytuacją jest taka, w której warunki gwarancji przewidują udostępnienie pojazdu zastępczego na okres naprawy - podkreśla Kamil Kostrzewa, długoletni pracownik firm kurierskich, obecnie właściciel Kurierem.pl

Rozmiar ma znaczenie
 
Wynagrodzenie kuriera zależne jest w głównej mierze od ilości przewiezionych danego dnia przesyłek. Każdy kurier będzie się starał rozwieść ich więc jak najwięcej. Pierwszym ograniczeniem jest oczywiście czas, drugim może być pojemność samochodu, dlatego też przy wyborze odpowiedniego modelu warto postawić na przestronność. Lepiej bowiem od czasu do czasu mieć niedoładowany samochód, niż nie móc zabrać wszystkich przesyłek i stracić przez to pieniądze. 
 
W kwestii gabarytów samochodu kurierzy nie mogą jednak kierować się wyłącznie swoimi preferencjami. Firmy kurierskie mają swoje wytyczne - Określone mamy także standardy gabarytowe samochodów. Ważne jest to, aby pojazdy kurierskie spełniały normy zapewniające właściwą przestrzeń ładunkową. Samochody są poddawane okresowej weryfikacji w ustalonym w instrukcji terminie – komentuje Krzysztof Poznański Kierownik floty DHL Express.

Modelowe preferencje
 
Wybór marki oraz modelu samochodu zależny jest od gustu kuriera. Na wybór konkretnej marki wpływ mają również właściwości techniczne samochodów i tak np., jak przekonuje jeden z kurierów firmy GLS Poland warto zwrócić uwagę na to, czy napęd w samochodzie jest na przednie czy tylne koła - Według mnie powinien to być samochód z napędem na przód tj. Fiat, Citroen, Peugeot, gdyż w okresie zimowym lepiej podjechać pod np. oblodzone drogi – mówi o praktycznej stronie wyboru  kurier. 
 
Samochód kurierski powinien nie tyle robić wrażenie, co przede wszystkim być jak najbardziej funkcjonalny. Dlatego też ważne stają się również inne, może mniej oczywiste kwestie: - Idealny samochód dla kuriera to pojazd w pełni sprawny, ekonomiczny, ale również zapewniający bezpieczeństwo przesyłek i komfort pracy kuriera. Warto zwrócić uwagę na to, że kabina pełni również rolę „biura” kuriera. Dobrze jest aby wyposażona była w poręczne schowki czy uchwyty na dodatkowe narzędzia pracy kuriera. Równie ważna jest wygoda korzystania z przestrzeni bagażowej. Bardzo dobrze sprawdzają się samochody wyposażone w dodatkowe, przesuwne drzwi boczne. Przy dużej ilości przesyłek ułatwia to kurierowi zarówno załadunek jak i szybkie wyszukanie paczek podczas doręczeń. – podpowiada Kamil Kostrzewa z Kurierem.pl Ostatnia ważna rzecz związana jest z dostępnością części zamiennych. Im popularniejszy jest dany model, tym łatwiejszy i przede wszystkim szybszy jest jego serwis. Czas to pieniądz – a to akurat idealnie pasuje do kurierskiej branży. 
 

Mówiąc o markach samochodów dedykownych branży kurierskiej można w ramach ciekawost-ki wspomnieć również o najnowszym modelu samochodu kurierskiego marki Mercedes. Vito E-cell, który otrzymał nagrodę na między- narodowych targach Post - Expo w Kopnehadze za transportowo - logistyczne osiągnięcie roku (o czym pisaliśmy w redakcyjnej relacji z targów) jest całkowicie elektrycznym samochodem, który na w pełni załadowanej baterii, może przejechać nawet do 100 km. Łatwo domyśleć się, ze cena tego samochodu będzie bardzo wysoka, jednak jego ekologiczne walory oraz parametry techniczne robią ogromne wrażenie. 

Dodatkowe koszta
 
Kupno samochodu to jednak nie koniec wydatków, z którymi musi liczyć się przewoźnik. Każdy samochód należy dostosować do działalności w branży kurierskiej. Zarówno firmy kurierskie, jak i ubezpieczające (samochód musi mieć wykupione obowiązkowo OC oraz OCPD - ubezpieczenie chroniąca przewożony towar w razie jego kradzieży lub zniszczenia) wymagają podwójnych zabezpieczeń, np. w postaci alarmu i odcięcia zapłonu. 
 
Kolejny ekstra koszt związany jest z obrandowaniem samochodu. W tym zakresie firmy kurierskie są niezwykle restrykcyjne i mają ściśle określone wymagania. Warto więc już przy kupnie auta, zastanowić się pod jakim „sztandarem” chcemy jeździć i pod tym kątem dobrać kolor lakieru. 
 
Niektóre firmy kurierskie, przykładem może być tutaj DHL Express wymagają od współpracujących z nimi kurierów zakupu dodatkowych form zabezpieczeń - Każdy pojazd DHL, który transportuje paczki, musi być przystosowany do działania zgodnie z obowiązującymi globalnymi procedurami. Sam proces rozpoczynamy od prawidłowego obradowania oraz oznaczenia pojazdów kurierskich wg ustalonych wzorców. Zgodność taka jest potwierdzana certyfikatem, który stanowi wewnętrzny dokument. Kolejnym krokiem jest wyposażenie pojazdu w dodatkowe zabezpieczenia i inne elementy wyposażenia, zgodnie z listą wyposażenia kuriera. Nasze procedury określają wyposażenie samochodów w odpowiednie narzędzia służące do prawidłowego i bezpiecznego załadunku paczek. Ten rodzaj wyposażenia uzależniony jest od wagi transportowanych przesyłek, na przykład dotyczy to między innymi: wind hydraulicznych, wózków paletowych czy pasów zabezpieczających. – tłumaczy Krzysztof Poznański z DHL Express. 
 
Pytanie, które jako pierwsze przychodzi do głowy, brzmi oczywiście – kto za to wszystko płaci? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy w głównej mierze pod skrzydła jakiej firmy się dostaliśmy, przykładowo firmy DHL Express deklaruje, że pomaga kurierom w przystosowaniu samochodów, zaś K-EX  twierdzi, że częściowo pokrywa zakup GPS.

Paleta dostępnych modeli samochodów jest spora, a zważając na wszystkie powyższe kryteria, wybór naszego faworyta powinien być wynikiem naprawdę przemyślanej decyzji. Samochód jest bowiem dla kuriera narzędziem pracy, które musi każdego dnia działać sprawnie i bezawaryjnie. 

Tekst: Beata Pękala
 

powrót
drukuj

Z kraju i ze świata

TNT Express uruchamia Centrum Usług Wspólnych w Polsce więcej
Zakupy online: liczy się bezpieczeństwo i czas dostawy więcej
Lewiatan, Polska Rada Biznesu i BCC stają w obronie PGP więcej
Poczta Polska z neokartkami na Dzień Kobiet więcej
Z gitarą na pokładzie więcej

Forum

Odszkodowanie - błędne awizowanie 2014-11-18
22:40:04
Zaopatrzenie w centrum Bydgoszczy ankieta 2014-06-01
13:32:08
Brokerzy kurierów 2014-11-15
20:48:45
Doręcze.pl 2014-06-20
22:06:42
Poszukuje kurierów do wspołpracy 2014-01-08
21:23:43

ROZMOWA Z

Takich studiów jeszcze nie było! - rozmowa z dr. Rafałem Zgorzelskim

Sonda - zabezpieczenia

W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi ankietami.
© 2010. All right reserved.
CMS
Realizacja: Ideo Powered by: Edito